certifierad ehandel

Köpvillkor

Här nedan följer information till dig om sådant som kan vara bra att veta och som hjälper dig att vara trygg i dina köp hos oss, till exempel våra köpvillkor, leveranssätt, ångerrätt samt garantier och service.

Gratis materialprov och katalog
Ibland kanske du inte kan avgöra om ett tyg passar till det du har tänkt dig. Då skickar vi gärna ett tygprov till dig! Ring 08- 510 25 510 eller mejla till oss och ange artikel.

Priser och moms 
Moms ingår i alla priser utom i två fall:

1. Om du är inloggad som företagskund och har valt visning utan moms i din profil
2. Om du är inloggad från ett land utanför EU och betalar endast moms i ditt land

Våra priser kan bara ändras av omständigheter som RTK inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.

I alla priser ingår moms. Om momsen skulle ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp. Belopp visas exklusive moms om du är som inloggad företagre och valt visning utan moms eller inloggning är gjord utanför EU, då betalas ej svensk moms utan endast egna landets moms och ev. tullavgifter.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vi kan inte ansvara för till exempel pengar, checkar och frimärken som skickas i brev. Minderåriga (under 18 år) måste ha målsmans godkännande för att få beställa från oss.

Betalning
Du har två betalningsalternativ att välja mellan:

1. Kreditkort Mastercard eller Visa, Kopesumman dras vid leverans
2. Postförskott / Faktura. Postförskott för privatpersoner och faktura för företag

Leveranssätt och Fraktavgifter
Normalpaket
Leverans sker normalt inom ca en vecka om inte annat anges på webbshopen. Du meddelas via SMS eller brev när paketet kommit fram samt föravisering via epost. 
Hemleverans
I Sverige kan du även få paketet levererat ända hem till din dörr kvällstid (vardagar) kl. 17-21. För denna service betalar du en extra avgift på 150 kr (dock ej om du har lantbrevbärare). Posten ringer dig innan paketet levereras, därför är det viktigt att du uppger rätt telefonnummer vid beställningen. Bor du utmed lantbrevbärarlinje finns ej tjänsten Hemleverans. Du kan dock, utan extra kostnad, efter kontakt med din lantbrevbärare få ditt paket levererat hem dagtid med ordinarie tur.

Ta emot paket
Alla paket som lämnar RTK är försäkrade. Om paketet och/eller innehållet är skadat när du får det så ska du genast anmäla det hos utlämningsstället. Om du upptäcker att paketet är skadat när du öppnar det så ring RTK 08 - 510 25 510 och sedan returnerar du det till oss.

Paket som inte hämtas ut
För alla paket som inte hämtas ut debiterar RTK kunden en avgift. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt och expeditionsavgift.

Personuppgifter
RTK AB är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter behandlas av RTK AB för att kunna administrera dina inköp och i marknadsföringssyfte. Om du inte vill att dina uppgifter ska användas för direktmarknadsföring eller om du vill rätta till några uppgifter så behöver du bara skriva till RTK, Granberga 9, 186 91 Vallentuna  eller på epost.

14 dagars ångerfrist
Är du inte nöjd med något du beställt har du 14 dagars ångerfrist efter det att du mottagit varan, varor som säljs på löpmeter tas dock inte i retur. Du har alltid rätt att häva ditt köp om varan är slut. Ångerfristen gäller på allt i katalogen och på Internet, för sängbaldakiner gäller returrätt 0-2 månader med en avgift på 20% av köpepriset. Givetvis gäller inte ångerrätten om varan varit använd eller om ev. plombering har brutits. Som kund är du skyldig att kontrollera din leverans. Varan måste skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Är det en större vara t ex en golvlampa så ring först RTKs telefon 08-510 25 510. Du står för att varan har rätt emballage med tanke på transportrisken. Skriv vad du returnerar, varför och kontonummer för återbetalning. Använd vår förklistrade returadressetikett. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi, inom 30 dagar, tillbaka det belopp du betalat, i vissa fall dras kostnaden för returfrakten av.

Så här gör du:
Ring RTK 08-510 25 510

Återbetalning
Återbetalningen sker inom 30 dagar, i första hand till ditt bankkonto.

Bytesrätt/reklamation/retur
Du betalar endast returfrakt om du byter till annan färg eller storlek. Om en vara är felaktig eller felexpedierad står vi för frakten. Gäller det en använd vara, så ta först kontakt med RTK, telefon 08-510 25 510. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad, betalar vi tillbaka det belopp du betalat samt avgifter. Vid byte eller retur står du för transportrisken. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad, där står ditt returkollinummer. Detta nummer används alltid vid eventuella reklamationer mot fraktbolagen. Airtube handsfree har 6månader garanti och vid fel lägg den i ett kuvert till RTK med frimärke och ett följebrev med felbeskrivning och fakturanummer.

Garantier och service
Inget köp är avslutat förrän du som kund är helt nöjd. När du handlar hos RTK kan du alltid känna dig trygg, tack vare generösa garantier och frikostiga servicetjänster.

Krossgaranti
RTK ersätter alltid transportskadat glas. Kontakta oss på 08-510 25 510

Kvalitetsgaranti
Alla elektriska eller batteridrivna apparater har minst ett års garanti. Fakturan/följesedeln gäller som garantisedel. Alla produkter kan användas i Sverige. Många av våra leverantörer ger 2 års garanti.

Manualer
Alla produkter vi saluför har oftast en svensk manual. Om en produkt inte har svensk manual framgår detta i produkttexten.

Fri telefonservice
När du köper hos RTK, behöver du aldrig känna dig osäker. Vår specialutbildade personal ger dig personlig telefonsupport när du behöver hjälp. Ring bara 08-510 25 510.

Force Majeure
RTK är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.